Maar sinds 2008 wordt de catalogus niet meer bezorgd en het Wehkamp van vroeger is niet meer het Wehkamp van nu. Het assortiment is uitgebreid van kleding naar onder andere meubels en elektronica. En de onderneming doopte zich in 1995 om naar Wehkamp.nl om aan te geven dat de artikelen ook via een website te koop waren.
Een gouden greep. Anno 2011 staan overal in het land veel winkels leeg, maar onlinewinkelen zit flink in de lift. Nu zijn het niet de klanten die een catalogus ontvangen van Wehkamp, maar investeerders die niet selectief winkelen maar direct een heel bedrijf willen kopen.
Zeker gegadigden
Het is een barre economische tijd, maar gegadigden zullen er zeker zijn, denkt analist Tom Muller van het bankiershuis Theodoor Gillessen. Hij vermoedt dat Wehkamp vooral interessant zal blijken voor warenhuisconcerns. ,,De naam Wehkamp en het adressenbestand maken de onderneming interessant voor kopers.” Muller sluit niet uit dat Wehkamp na een overname de vleugels zal uitslaan naar Duitsland of België.
Na 50 jaar lijkt zo een nieuwe fase aan te breken voor de onderneming die in 1952 door Herman Wehkamp in Slagharen werd opgericht onder de naam Wehkamp’s Fabriekskantoor. Het begon allemaal met beddengoed dat via advertenties in radiobodes en vrouwenbladen werd aangeboden, met de post werd verzonden en in termijnen kon worden betaald. Al na 10 jaar verkocht de oprichter zijn aandelen aan het Britse Great Universal Stores.
Jimmy
In 1985 startte Wehkamp met ,,Jimmy'', een systeem waarbij mensen 24 uur per dag via de telefoon hun bestellingen konden plaatsen. In 1990 was het niet langer de post, maar de onderneming Selektvracht die de spullen bezorgde.
Nu heeft Wehkamp.nl per jaar 114 miljoen bezoekers, 1,6 miljoen vaste klanten en 5 miljoen zendingen, aldus een woordvoerder. Het bedrijf is veranderd, maar wat blijft is het verhaal over het trouwkostuum dat na de bruiloft wordt geretourneerd. ,,Een broodjeaapverhaal'', aldus de woordvoerder. ,,Onze mensen kunnen met een systeem achterhalen of kleding gedragen is.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl